De beste films van.. januari 2016
21 januari 2016
0

Het is wederom tijd voor een nieuwe rubriek op mijn website. Ditmaal een rubriek die weinig uitleg nodig heeft.
De beste films van..

Iedere maand komen er tientallen tot honderden films uit. Grote blockbusters, maar ook kleine Indië films die vaak over het hoofd gezien worden. Films die je niet zo snel zal bezoeken in de bioscoop, of die überhaupt helemaal niet eens komen te draaien in Nederland of geen Nederlandse release krijgen. Om deze films niet over het hoofd te zien is dit lijstje opgesteld. Iedere maand een verse lading met hoog gewaardeerde films. Een divers lijstje met blockbusters, maar ook met de kleinere films.

We beginnen met januari 2016. Even ter informatie. Niet alle films die genoemd zijn komen ook daadwerkelijk uit 2016. Deze lijst schetst een overzicht van alle hooggewaardeerde films die het goed doen in de besproken maand. Het zou dus goed komen dat meerdere titels terugkeren voor bijv. februari en maart 2016.

Tevens ditmaal geen recensies. Nee.. gewoon informatie over de films met bijbehorende trailers. Enjoy!

1. Spotlight (2015)
geregisseerd door Thomas McCarthy
met Rachel McAdams, Mark Ruffalo en Michael Keaton

Gemiddelde waardering: 8.9 / 10

Het waargebeurde verhaal van het “spotlight” team van de krant The Boston Globe. De oudste continu werkende onderzoekseenheid van een krant in de Verenigde Staten onthulde een grootschalig schandaal van kindermisbruik in de Katholieke Kerk. Voor hun berichtgeving omtrent deze zaak ontving The Boston Globe in 2003 de Pulitzer prijs.

2. 45 Years (2015)
geregisseerd door Andrew Haigh
met Charlotte Rampling, Tom Courtenay en Geraldine James

Gemiddelde waardering: 8.8 / 10

Het is een week voor het 45-jarige huwelijksfeest van Kate en Geoff Mercer (gespeeld door Charlotte Rampling en Tom Courtenay) wanneer er een brief arriveert voor Geoff. Het lichaam van zijn eerste geliefde is gevonden in het ijs van de Zwitserse Alpen waar zij begin jaren 60 vermist raakte. Het bericht brengt het de echtgenoten danig uit balans en het is nog maar de vraag of hun huwelijk het feest haalt in de vijf dagen die nog resteren.

3. Room (2015)
geregisseerd door Lenny Abrahamson
met Brie Larson, Jacob Tremblay en Joan Allen

Gemiddelde waardering: 8.6 / 10

Voor Jack is de kamer zijn wereld: de plek waar hij geboren is, waar hij en zijn moeder eten en slapen, spelen en leren. Maar terwijl dit voor Jack als thuis voelt, ervaart zijn moeder het als een gevangenis. Dankzij de intense liefde voor haar zoon heeft ze het voor elkaar gekregen om hem te laten opgroeien in een kleine kamer van 10 bij 10. Maar doordat Jack steeds nieuwsgieriger begint te worden, weet ze dat de kamer niet voor onbepaalde tijd als thuis gebruikt kan worden.

4. Brooklyn (2015)
geregisseerd door John Crowley
met Saoirse Ronan, Emory Cohen en Domhnall Gleeso

Gemiddelde waardering: 8.6 / 10

1950, Brooklyn. Een jonge vrouw, Ellis (Saoirse Ronan), is verhuisd vanuit een klein dorp in Ierland naar Brooklyn om te werken en carrière te maken. Daar wordt ze verliefd op de Italiaans-Amerikaanse Tony (Emory Cohen). Wanneer een tragedie binnen de familie haar dwingt terug te keren naar haar oude gemeenschap en een jongeman genaamd Jim (Domhnall Gleeson) haar daar het hof maakt, zit ze in dubio over waar haar toekomst ligt.

5. Carol (2015)
geregisseerd door Todd Haynes
met Rooney Mara, Cate Blanchett en Sarah Paulson

Gemiddelde waardering: 8.6 / 10

1950, New York. Therese (Rooney Mara), een meisje van in de twintig, werkt in een warenhuis en verlangt naar een ander, meer vervullend leven wanneer ze de verleidelijke vrouw Carol (Cate Blanchett) ontmoet. De twee vrouwen krijgen een relatie, maar Carol zit verstrikt in een liefdeloos huwelijk en is bang om de voogdij over haar dochter kwijt te raken in geval van een scheiding.

6. Anomalisa (2015)
geregisseerd door Duke Johnson en Charlie Kaufman
met David Thewlis, Jennifer Jason Leigh en Tom Noonan

Gemiddelde waardering: 8.5 / 10

Michael Stone is een goeroe op het gebied van klantvriendelijkheid, maar weet in zijn eigen leven ironisch genoeg geen contact te leggen met de mensen om hem heen. Het sociale isolement waarin Michael zich bevindt wordt steeds merkbaarder. Dan ontmoet hij de muizige Lisa. Hij weet niet waarom, maar ze fascineert hem mateloos.

7. Son of Saul (2015)
geregisseerd door László Nemes
met Géza Röhrig, Levente Molnár en Urs Rechn

Gemiddelde waardering: 8.5 / 10

Twee dagen in het leven van Saul Auslander, een Hongaarse gevangene die als lid van het Sonderkommando in één van de crematoria van Auschwitz werkt. Hij probeert het onmogelijke te doen: het lichaam van de jongen die hij als zoon heeft aangenomen redden en een rabbijn vinden om het te begraven. Terwijl het Sonderkommando op elk ogenblik geliquideerd kan worden, wendt Saul zich af van de levenden en hun plannen tot opstand om de overblijfselen te redden van een zoon waar hij nooit naar heeft omgekeken toen hij nog leefde.

8. Mustang (2015)
geregisseerd door Deniz Gamze Ergüven
met Erol Afsin, Ilayda Akdogan en Doga Zeynep Doguslu

Gemiddelde waardering: 8.3 / 10

Turkije, het begin van de zomer. In een dorp in het noorden wandelen Lale en haar vier zussen van school naar huis en spelen ze onschuldig met een aantal jongens. De immoraliteit van het spel zorgt voor een schandaal dat onverwachte consequenties heeft. Hun huis verandert geleidelijk in een gevangenis. School wordt vervangen door huishoudelijk werk en er volgen huwelijken.

9. Star Wars: The Force Awakens (2015)
geregisseerd door J.J. Abrams
met John Boyega, Daisy Ridley en Harrison Ford

Gemiddelde waardering: 8.2 / 10

Dertig jaar na de overwinning op het Galactische Keizerrijk is er een nieuwe bedreiging: de kwaadaardige Kylo Ren en de First Order. Stormtrooper Finn loopt over naar het verzet, crasht op een woestijnplaneet en ontmoet hier Rey. Haar droid bevat belangrijke geheime informatie over de locatie van de laatst overgebleven Jedi Knight, Luke Skywalker. Het duo werkt samen met Han Solo om te zorgen dat het verzet deze informatie in handen krijgt.