Filmrecensies – Juli 2016
1 augustus 2016
0

Ook deze maand weer een verse dosis aan filmrecensies. Geen ellendig lange recensies zoals je gewend bent, maar korte bondige recensies van de films die ik afgelopen maand gezien heb. Juni was een maand met vele gezichten. De ene film denderde over mij heen en de andere passeerde zonder geluid voorbij. Slechte vergelijking, ja. I know.

The Purge: Election Year (2016)
geregisseerd door James DeMonaco
met Frank Grillo, Elizabeth Mitchell en Mykelti Williamson

6 / 10, gezien op 9 juli 2016

Het is twee jaar geleden dat Leo Barnes zich ervan weerhouden heeft om wraak te nemen tijdens de Purge-avond. Inmiddels is hij hoofd beveiliging van senator Charlie Roan, met als missie haar te beschermen in de strijd om het presidentschap en het overleven van het jaarlijkse ritueel dat de armen en onschuldigen op scherp zet. Wanneer er vervolgens verraad plaatsvindt, worden ze gedwongen de straat op te gaan. Uitgerekend op de avond dat er geen hulp beschikbaar is.

Korte recensie:
Zaterdagavond, een appje krijgen om 22:00, film om 22:30. Ok, kom er aan. We know the drill.
Laat ik voorop stellen dat ik de voorgaande delen van deze franchise nog nooit gezien heb. Kennelijk geen probleem gezien de lage waarderingen die rond zwerven op het wereldwijde interwebs. Ook dit deel ging ik dus met bijzonder lage verwachtingen tegemoet. Iets na middernacht loop ik de bioscoop weer uit en guess what.. blij verrast.

Deze film is zeker geen meesterwerk en de clichés zijn overal aanwezig. Er is nergens spanning aanwezig in deze film en al vroeg in de film kan je het plot voorspelen. De personages waren weinig bijzonder en de acteerprestaties waren verre van bijzonder. Ook het camerawerk is per scene enorm verschillend. De ene keer krijgen wij een prachtig shot van een auto vol moordlustige mensen. Prachtig uitgevoerd met de juiste kleurcorrectie, de juiste schakelmomenten en vloeiende slow-motion beelden. De andere keer weet de cameraman zich geen raad en gaat de camera als een Rus na een avondje drinken op en neer. De soundtrack is hinderlijk, maar dat is gewoon omdat het niet mijn gerne is.

Waarom was ik dan toch blij verrast? Er is een lekkere dosis actie aanwezig en de eindscène is geen anticlimax. Er is continu wel wat gaande wat ervoor zorgt dat de film in ieder geval op het gebied van tempo niet inzakt. Er is een dun verhaaltje maar genoeg om deze film op te vullen. Het concept is leuk, maar ik denk dat ik deze film ook als prettig ervaren heb, juist omdat ik enkel dit deel gezien heb. Ik kan mij goed indenken dat je na 2 eerdere delen het riedeltje wel kent.

Voor hersenloos vermaak op een zaterdagavond, prima! Moet je deze film direct uit gaan checken zodra die uit is op Blu-Ray? Nah, misschien als je vrienden langs komen, anders mag je deze film lekker links laten liggen.

Trailer:

The Legend of Tarzan (2016)
geregisseerd door David Yates
met Alexander Skarsgård, Samuel L. Jackson en Margot Robbie

5 / 10, gezien op 16 juli 2016

Het is al jaren geleden dat een man die ooit bekend stond als Tarzan de jungles van Afrika achterliet, om samen met zijn geliefde echtgenote Jane een leven als John Clayton III, Lord Greystoke, te leiden. Nu wordt hij uitgenodigd om terug te keren naar Congo en daar te dienen als ambassadeur van het parlement. Wat hij echter niet weet is dat hij onderdeel is van een plan van kapitein Leon Rom, met een dodelijke samenkomst van hebzucht en wraak. Maar zij die achter dat moorddadige plan zitten, hebben geen idee wat ze met hun acties zullen ontketenen.

Korte recensie:
Tarzan the Ape Man, Tarzan Escapes, Tarzan finds a Son, Tarzan and his Mate, Tarzan’s Peril. Tarzan remake, Tarzan animatie, Tarzan live-action film. Kortom. Het verhaal van Tarzan is al ontzettend vaak naar het witte doek vertaald. 48x om precies te zijn. Waarom denkt een film als deze dan ermee weg te kunnen komen om wederom een nieuwe Tarzan te maken? Sure we hebben nieuwe technieken en sure we hebben tegenwoordig geweldige acteurs en actrices, maar really. Hetzelfde verhaal keer op keer op dezelfde manier vertellen wordt saai.

Goed. Deze film stond niet direct op het lijstje om te gaan checken, maar ach.. Margot Robbie. Tja.
Verder zat de regisseur van Harry Potter er achter dus dan moet het wel goed komen toch? Toch???

We zien veel bekende gezichten in deze film. Het zijn de acteurs en actrices die wij allemaal kennen. Wat dan weer spijtig is, is dat iedereen zowat in zijn of haar typerende rol vervalt. Christopher Waltz is altijd de bad-guy in films en Samuel L. Jackson het hulpje van..
De acteerprestaties zijn naar hun kunnen en deze zijn dus prima. De personages zijn echter wederom slecht geschreven. Ze krijgen weinig diepgang mee en ze worden weinig uitgeweid.

Ik vond de acteerprestatie van hoofdrolspeler Alexander Skarsgård zwak, maar ik ken de beste man verder niet, dus ik durf niet te zeggen of het hier aan het personage of aan de acteur zelf ligt. Wat ik wel weet is het feit dat we wederom een neppe 3D-film te zien krijgen. Je weet wel.. een film die ze opnemen met gewone 2D-camera’s om deze vervolgens met de computer te bewerken met 3D-effecten. HET WERKT NOOIT! Wil je een 3D-film maken, gebruik dan echte 3D-camera’s. Kost meer, maar ziet er dan ook stukken beter uit.

We krijgen wat politiek geblaat wat misplaatst is in een film zoals deze. Daarna gaan we naar de cliché situatie waarin de man de vrouw moet redden. We krijgen scenes die geleend worden van andere films (struisvogels, Jurrassic Park) en het voelt allemaal niet zo origineel aan. De film komt traag op gang en wordt nergens echt spectaculair.

De film is echter wel vermakelijk en op momenten wel komisch. Het is in ieder geval luchtig vermaak. Weinig drama, klein verhaaltje en wederom een film waarbij je lekker achterover kan leunen. Leuk om eens gezien te hebben maar daar blijft het dan ook bij. Een week na je kijksessie ben je toch alweer vergeten waar deze film over ging.

Trailer:

Office Space (1999)
geregisseerd door Mike Judge
met Ron Livingston, Jennifer Aniston en Ajay Naidu

7.5 / 10, gezien op 17 juli 2016

Peter Gibbons besluit na een hypnosebeurt niet langer naar zijn werk te gaan. Dit gebeurt uitgerekend op het moment dat ze op kantoor op zoek zijn naar mensen die ze kunnen ontslaan. Wanneer twee van zijn beste vrienden uiteindelijk ontslagen worden, verzinnen ze een plan om veel geld van het bedrijf te kunnen verduisteren.

Korte recensie:
Zo nu en dan komen er van die films voorbij waarvan je eigenlijk niets weet, geen impressie van kan krijgen op het eerste oog, en die gewoon ergens verstopt staan op Netflix. Office Space is zo’n titel. Nietsvermoedend begin ik aan deze film en anderhalf uur later rollen de credits onder het genot van een lach over het scherm. Het is geen hoogstaande film maar de komische noot van deze film is gedurende de hele film aanwezig. De personages zijn lekker divers en het verhaal is wel leuk verzonnen.

De humor en de gevoelens van de personages zijn herkenbaar en iedereen in deze film speelt wel lekker weg. Lekker droog en de film weet op de juiste momenten er nog een schepje bovenop te doen (fax scene). Ik was blij verrast om Jennifer Aniston in haar jonge jaren in deze film te zien en ook John C. McGinley is leuk om naar te kijken in deze rol.

Lekkere soundtrack, lekkere dosis humor, goede acteerprestaties, makkelijk te volgen. Aanrader!

Trailer:

Lights Out (2016)
geregisseerd door David F. Sandberg
met Teresa Palmer, Emily Alyn Lind en Billy Burke

6 / 10, gezien op 23 juli 2016

Rebecca dacht dat ze haar jeugdangsten achter zich zou laten wanneer ze op zichzelf zou gaan wonen. In haar jeugd was ze nooit echt zeker van wat wel en wat niet werkelijkheid was wanneer het licht uitging. Haar broertje ervaart inmiddels dezelfde onverklaarbare en angstaanjagende gebeurtenissen die zij ooit meegemaakt heeft. Een angstaanjagende entiteit die een mysterieuze link heeft met hun moeder, Sophie, is opnieuw aanwezig. Naarmate Rebecca dichter bij het ontrafelen van de waarheid komt, zijn ze allebei hun leven niet meer zeker wanneer de lichten uitgaan..

Korte recensie:
Adverteren met successen van de crew-members, deze film doet het. We kennen allemaal het succesvolle Conjuring wel. Een goede en moderne horrorserie. Je zou denken dat als de man achter deze film zich bij deze film schaart, dat het wel snor moet zitten toch? Nou nee. Tuurlijk, het is altijd te betwijfelen hoeveel invloed iemand heeft op het maken van een film. Naar verwachting stelt deze film, ondanks de deelname van James Wan teleur.

Er zijn wat dingen mis aan deze film. Waarom kan het monster zich van de ene kant van het huis naar de andere kant teleporteren in een kwestie van secondes, om in een scene later niet eens door een deur te kunnen komen en minuten lang te doen om naar de andere kant van het huis te komen. Verder, we krijgen eigenlijk vrijwel geen informatie van de geest, wat spijtig is omdat dit toch wel wat had kunnen toevoegen aan dit matige verhaal. Misschien wilde de film graag trouw blijven aan de short-film maar er had wat meer moeite in gemogen.

Wederom, de personages maken niet de meest logische beslissingen. Dus, ik wordt bijna uit elkaar getrokken door een geest, laat ik mijn vriendje maar bij mij slapen zonder hem iets te vertellen over de geest of wat de geest ”activeert”.

Ik ben van mening dat de acteerprestaties oke waren, maar nergens buitengewoon of geweldig. Bij sommige personages ontbrak het aan een achtergrond verhaal en alsjeblieft STOP MET HET TOEVOEGEN VAN CLICHES IN HORROR FILMS. Iedere keer als er een stilte valt gebeurt er wel wat. Een jumpscare. We hebben het al een ziljoen keer gezien en we gaan het ben ik bang nog een ziljoen keer zien.

Deze film is prima te kijken omdat het je niet langer dan 81 minuten van je leven kost, maar dit is weer een voorbeeld van die typische mainstream gehypte horror films die niks toevoegen aan het gerne. Spendeer alsjeblieft wat tijd aan andere goede moderne horror films als
It Follows‘, ‘REC‘, ‘Let the Right One in‘, ‘The Conjuring‘ of ‘The Babadook‘, of je kan je gaan verdiepen in de films die het horror gerne gemaakt hebben tot wat het vandaag is zoals ‘Halloween‘, ‘The Texas Chainsaw Massacre‘ of ‘The Exorcist‘.

Trailer:

The Bourne Identity (2002)
geregisseerd door Doug Liman
met Matt Damon, Franka Potente en Chris Cooper

8.5 / 10, gezien op 27 juli 2016

Een Italiaanse vissersboot redt een drenkeling (Matt Damon) uit de Middellandse Zee. De man lijdt aan geheugenverlies en weet niet wie hij is. Er zitten echter twee kogels in zijn rug en hij komt al snel tot de conclusie dat er geprobeerd werd hem te vermoorden. Tot zijn eigen verbazing beheerst hij verschillende vechttechnieken, en geholpen door Marie (Franka Potente) gaat hij in Zwitserland op zoek naar zijn identiteit. Al gauw ontdekt hij dat hij verwikkeld was in een mysterieus plot met een moordaanslag waarbij de CIA een grote rol speelde…

Korte recensie:
Ik ga de recensies van de volgende 3 films een beetje samenvoegen. Ik wil namelijk beginnen met de mening dat deze 3 films een geweldige trilogie vormen en dat het ik het echt zonde vindt dat ik zoveel negatieve verhalen over de 2 meest recente delen (Legacy en Jason Bourne) heb gehoord. Om maar direct met de eerste film te beginnen.. ik was eigenlijk niet bekend met de Bourne franchise. Ik wist dat de films bestonden maar ik had altijd de indruk dat dit gewoon een van de vele mainstream actiefilms waren. Ik zat er naast, en flink.

Direct toen de film begon zag ik Franka Potente in beeld. Ik was blij verrast omdat ze geweldig acteerwerk leverde in de ondergewaardeerde Duitse film ‘Run Lola Run’. Ik zit ook direct bij de eerste scene al in de film. We weten niet wat er gaande is en zien een neergeschoten Jason Bourne in de zee drijven. Op dit punt weten wij nog niet wie Jason Bourne is, hoe hij in de zee terecht gekomen is, en we weten zelfs zijn naam eigenlijk nog niet.

Ik wil het graag kort houden, dus hier komt ‘ie. Deze film is spannend door het feit dat er continu dreiging is van mensen die achter Bourne en zijn companion zitten. De film is spannend en de film kabbelt lekker voor. Beetje bij beetje krijgen wij steeds meer informatie en nergens voelt de film gehaast of te langzaam. Het acteerwerk is formidabel en ik denk dat niemand Matt Demon in deze film-reeks had kunnen vervangen. Ook de overige personages worden sterk uitgevoerd en je voelt daadwerkelijk met de wanhopige situatie waarin de personages zich bevinden mee.

Lekkere rauwe actie en een goed verhaal. Een verhaal wat overigens prima overloopt in de 2 daarop volgende films. Er is actie aanwezig, er is humor aanwezig, er is romantiek aanwezig, maar allemaal perfect gebalanceerd en nergens overdreven. Er is veel spanning, de soundtrack is lekker en de film voelt niet aan als de standaard actie film. Waar ik wel kritiek op moet geven is de dronken camera-crew. Alsof een stoner een camera vast moet houden. De camera zwalkt in bepaalde scenes echt overdreven op en neer en dit resulteert in het feit dat bepaalde actiescènes gewoon moeilijk te volgen zijn, als in, we kunnen niet precies zien hoe Matt Demon iemand in elkaar slaat. Nou ja, dat dus. Wat overigens vreemd is, is het feit dat het camerawerk overwegend wel prima en strak is, evenals de editing. Maar goed..

Top film. Ga deze film kijken en ik weet zeker dat je uitkijkt naar de vervolgen.

Trailer:

The Bourne Supremacy (2004)
geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Joan Allen en Brian Cox

8 / 10, gezien op 28 juli 2016

Wanneer een CIA-operatie wordt verstoord door een Russische rivaal – waarbij twee doden vallen – wordt Jason Bourne hiervan beschuldigd. Zelf leeft Bourne (Damon) in een afgelegen dorpje onder een andere naam samen met Marie (Potente). Bourne, die wraak heeft gezworen als iemand uit zijn ‘vorige leven’ contact met hem opneemt, wordt door de recente ontwikkelingen gedwongen zijn leven als sluipmoordenaar weer op te pakken…

Korte recensie:
Wederom. Leuke verhaallijn, goed acteerwerk en rauwe actie. En HALLELUJAH! Deze film durft risico’s te nemen door een belangrijk personage (…… spoilers). Nou ja, kom er zelf maar achter. Ik wil in ieder geval aangeven dat deze film lekker doorgaat waar het voorgaande deel eindigde. We krijgen in deze film beduidend meer uitleg over het feit hoe Jason Bourne nou een huurmoordenaar is geworden en voor welke organisatie deze actief is / was.

Wat knap is, is dat wij als kijker informatie krijgen die het personage zelf niet weet. De film switcht lekker tussen de hoofdpersonages en de personen achter de organisatie waar Bourne actief voor was. We maken kennis met personages uit eerdere films en deze krijgen veel meer diepgang mee. Dit vormt dan ook wederom een goede opzet naar het 3e deel van de trilogie.

Deze film neemt wat minder vaart dan het eerste deel, maar er is nog genoeg actie aanwezig om je geen moment te hoeven vervelen. De spanning blijft wederom in elke scene voelbaar en sommige scenes, zoals een auto achtervolgingsscène, worden prachtig in beeld gebracht. Jammer genoeg is ook hier de cameraman weer op verschillende momenten dronken, maar dat doet niet af van het geheel.

Waar Bourne is het eerste deel continu benadrukt wordt op zijn geheugenverlies, komen hier zijn skills veel meer centraal te staan en dit is een goed teken. Het zorgt ervoor dat deze film weer net anders aan voelt dan het eerste deel en het maakt het geheel fris.

Mijn grootste minpunt is dat Bourne in deze film geen echte tegenspe………. …. en dat ……. vervangen wordt door iemand met ……………., maar gelukkig wordt hier in deel 3 meer aandacht aan besteed. Spoilers. Damnit! Wederom, ga dit kijken.

Trailer:

The Bourne Ultimatum (2007)
geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Julia Stiles en David Strathairn

7.5 / 10, gezien op 30 juli 2016

Jason Bourne is de aan geheugenverlies lijdende spion, die toe is aan een volgende poging om meer te weten te komen over zijn eigen identiteit. Na een fatale schietpartij in Moskou reist Bourne de hele wereld af, van verscheidene steden in Europa, via Tanger (Marokko) naar New York, terwijl hij achtervolgd wordt door moordenaars van officiele en minder officiele groeperingen.

Korte recensie:
Het laatste deel uit deze sterke franchise. In deze film loopt alles uit op een climax. Gelukkig geen anticlimax. Deze film heeft gelukkig een stuk beter camerawerk dan zijn 2 voorgangers en we maken wederom kennis met bekende personages. Personages die wij al eerder voorbij zagen komen maar waarvan destijds geen grote invulling vereist was. Alle stukjes vallen in dit deel op zijn plaats en het komt er kortweg op neer dat Bourne graag de mensen wil pakken die misbruik maken van hun positie.

We krijgen spannende scenes voorgeschoteld, variërend van treinstations tot in hotels. Waar Bourne voorheen nog angstig was, durft hij nu grote risico’s te nemen en dit zorgt voor leuke momenten voor de kijker. Het aanbod aan de verschillende locaties is geweldig en de sfeer is in elke scene wel beklemmend.

Toch voelen de scenes bij de geheime dienst wat cliché aan. De typische humor met de typische personages en de typische technische snufjes. Ook voelt deze film wat langdradiger aan dan zijn voorgangers. De film is nog steeds prima te behappen met de relatief korte speelduur van +/- 2 uur, maar er had hier en daar nog wat geknipt mogen worden.

Het einde van deze film is ingetogen en dat is prima. Geen bombastische overdreven dingen, maar gewoon een solide einde. Spijtig dat we dit niet destijds in de bioscoop uitgecheckt hebben, want dit is een film waar je het geluid hard moet zetten, en een zo groot mogelijk scherm moet zoeken.

Een goede afsluiter van een goede reeks.

Trailer:

Videodrome (1983)
geregisseerd door David Cronenberg
met James Woods, Deborah Harry en Sonja Smits

6 / 10, gezien op 30 juli 2016

Videopiraat Max Renn runt een eigen kanaal en zoekt nieuw materiaal voor zijn show. Hij ontdekt een snuffmovie-kanaal genaamd Videodrome. Zijn vriendin doet auditie en wanneer hij haar ziet op tv krijgt hij hallucinaties. Dit heeft tevens transformaties tot gevolg.

Korte recensie:
Soms is het verstandig om de synopsis van een film op te zoeken, alvorens aan een film te beginnen. Zo ook deze keer. Een film met als onderwerp snuff-films. Fine, ik heb daar geen problemen mee, gezien films als ‘A Serbian Film‘, ‘Guinea Pig‘ of ‘August Underground‘, maar goed, het is niet een film die je doodleuk overdag gaat kijken.

De film volgt het verhaal van een zenderbaas die graag verkeerde video’s uitzend op zijn tv-zender. Geroemd door zijn fans, uitgejouwd door de rest. Deze film heeft goede special effecten voor 1983 maar het verhaal gaat compleet over de top en het interessante van deze film is rond de helft van de speelduur al weg. Het kabbelt maar wat voort en het wordt nergens echt spectaculair. Het acteerwerk is niet geweldig naar mijn mening en de personages stonden mij niet aan.

De film gebruikt graag beelden van de snuff-films om zo goedkoop sensatie op te wekken, maar anno 2016 is het geheel niet meer schokkend. De film wordt ook nergens eng en ik kan mij de muziek een dag na het zien van deze film al niet meer herinneren.

Het concept is leuk, ergens wel origineel en er is wel degelijk moeite gestoken in de productie van deze film. Echter kan dit mij niet overtuigen om deze film nogmaals te bekijken in de toekomst.
Leuk als deze een keer gezien hebt, maar daar blijft het de rest van je leven dan ook bij.

Trailer: