Filmrecensies – Mei 2016
3 juni 2016
0

Het is weer tijd voor een verse dosis recensies. Geen ellendig lange recensies zoals je gewend bent, maar korte bondige recensies van de films die ik afgelopen maand gezien heb.

De vorige maand heb ik weinig interessants gezien. Zo kan ik echt letterlijk niets meer herinneren van ‘Batman vs. Superman: Dawn of Justice’ en ben ik (van binnen) huilend de bioscoop uitgelopen bij ‘London has Fallen’. Gelukkig waren daar nog ’10 Cloverfield Lane’ en ‘Midnight in Paris’ om de boel recht te trekken naast het kunstwerkje van ‘Moonrise Kingdom’ die ook prima te behappen was.

The Squid and the Whale (2005)
geregisseerd door Noah Baumbach
met Jeff Daniels, Laura Linney en Jesse Eisenberg

7 / 10, gezien op 2 mei

Brooklyn, 1986. Bernard, ooit een succesrijke romanschrijver, en zijn vrouw Joan, een veelbelovende schrijfster, besluiten een punt achter hun huwelijk te zetten. Hun twee zonen Walt, 16, en Frank, 12, moeten alleen uit hun verwarrende en tegenstrijdige gevoelens zien te komen. De weg naar volwassenheid wordt voor Walt een moeilijke periode in zijn leven, terwijl die voor Frank noodgedwongen te vroeg komt.

Korte recensie:
Leuke Indië film die lekker kleinschalig is en die een zwart randje overig zich heen heeft. De film weet goed over te brengen wat er komt kijken bij een scheiding (I guess dan) en wat dit voor gevolgen heeft voor zowel de ouders als voor de kinderen. Echter leggen ze het in deze film er wel bijzonder dik bovenop. Clichés komen aan bod met als voorbeeld een vader die een relatie krijgt met een leeftijdsgenootje van de zoon en uiteraard gaan de kinderen rare dingen uitvoeren die niet terug te koppelen zijn aan het echte leven.

De film bevat echter wel een prettige humoristische laag en de cast komt goed tot zijn recht. Het is verfrissend om Jesse Eisenberg in zijn jonge jaren te zien gezien het feit dat hij nu zijn naam vuil maakt aan films als ‘American Ultra’ en ‘Batman vs. Superman: Dawn of Justice’. De dialogen in deze film zijn prettig om naar te luisteren en de speelduur zorgt ervoor dat de film nergens inzakt. De film is niet al te complex en lekker nuchter.

Ik geef deze film een 7 / 10 i.p.v. een 8 omdat sommige scenes wel erg provocerend zijn om de kijker te ‘’choqueren’’ of te doen verwonderen. Verder kijkt de film wel prettig weg en is deze ideaal geschikt als ”tussendoortje”.

Trailer:

Neighbors 2: Sorority Rising (2016)
geregisseerd door Nicholas Stoller
met Rose Byrne, Seth Rogen en Chloë Grace Moretz

5 / 10, gezien op 8 mei

Deze keer krijgt het jonge stel Mac en Kelly Radner te maken met de plotse opkomst van een meisjesstudentenclub in hun buurt. Het gedrag van de meisjes gunt hen een blik op de toekomst van hun dochter, en dat maakt hen doodsbang. En dan is er nog de terugkeer van student Teddy Sanders.

Korte recensie:
Het was zondagavond, 8 mei. Het was alweer een aardige tijd geleden dat ik en mijn vrienden de bioscoop bezochten, wat redelijk apart is gezien het feit dat wij wekelijks te vinden zijn in de bioscoop, maar soit. We hadden eigenlijk niet direct plannen om te gaan, maar iemand kwam op het idee en een uurtje later stonden we voor de bioscoop. Het was in eerste instantie de bedoeling om of ‘Jungle Book’ of ‘Captain America: Civil War’ te kijken. De keuze viel echter op de film ‘Neighbors 2: Soroity Rising’ beter bekend als Bad Neighbours 2.

Goed, ik wist wat ik kon verwachten van deze film, maar ik ga lang niet altijd naar de bioscoop voor de kwaliteit van de film. Zelfs de slechtste films kunnen een leuke ervaring zijn in de bioscoop, zo ook ditmaal toen het vaste personeel direct kenbaar maakte, nog voordat we hoi zeiden, dat de bioscoop nog steeds geen abonnement heeft n.a.v. een vraag een tijdje geleden. Ik vind het heerlijk dat het personeel ons herkent, maar dat terzijde. Verder is de bioscoop natuurlijk altijd gezelligheid met vrienden, bier en nacho’s.

Maar goed. Laat ik het in het kort over de film hebben. Ik heb het eerste deel van deze filmserie niet gezien en dat is misschien ook maar goed ook. Het tweede deel was niet veel meer dan hersenloos vermaak en het uithalen van goedkope marketing trucjes die mensen naar de bioscoop doen lokken. Denk hierbij aan drugs, seksistische grappen en plat vermaak. Ik weet niet wat de film probeert, maar er zit een boodschap over gelijkheid tussen mannen en vrouwen in de film die totaal niet overkomt en die totaal misplaatst is in een film als deze. Dan hebben we nog de cast die aardig acteert maar waarbij de personages weinig inhoud hebben. Was de rol die Chloë Grace Moretz vertolkt in deze film nu rebels bedoeld of wat moest het voorstellen? Overigens zonde dat ze haar gecast hebben voor deze film. Ze kan veel beter acteren en dat komt in deze film duidelijk niet tot zijn recht.

Neem nog wat idiote grappen over Joden in ovens en het niveau van de film is duidelijk. De grappen slaan niet aan, zijn idioot en weinig origineel. Neem daarbij matig geschreven personages, een plot van 3x niks en wat willekeurige scenes die geen enkele betrekking hebben tot voorafgaande scenes en het moge al snel duidelijk zijn dat Bad Neighbors 2 precies doet wat je verwacht. Goedkope humor brengen in een rap tempo zodat je na een relatief korte zit lachend de bioscoop uit moet komen. Alleen is dat laatste bij mij niet gelukt … 5 / 10, en dan komt deze film er nog goed mee weg.

Trailer:

Stand by Me (1986)
geregisseerd door Rob Reiner
met Wil Wheaton, River Phoenix en Corey Feldman

7 / 10, gezien op 23 mei

Al een hele tijd wordt Ray Brower uit het kleine plaatsje Castle Rock vermist. Als de jonge Vern Tessio dan via zijn oudere broer ontdekt waar het dode lichaam van de jongen zich bevindt, besluit hij samen met zijn vrienden Gordie Lachance, Chris Chambers en Teddy Duchamp op zoek te gaan naar het lichaam. Tijdens dit reisje wordt de vriendschap van de vier jongens zwaar op de proef gesteld.

Korte recensie:
Rob Reiner, de man achter cultfilms zoals deze en bijv. ‘Spinal Tap’. Tevens de man achter het, naar mijn mening, geweldige ‘The Bucket List’ met Morgan Freeman en Jack Nicholson. Ik ging deze film kijken zonder ook maar enig idee te hebben waarover deze film zou gaan. Ik was aan het scrollen door het aanbod van Netflix en daar stond ‘ie. Goede recensies op het interwebs en een korte speelduur. Top voor tussendoor dus.

De sfeer in deze film maakt dat dit een hele lekkere film is om weg te kijken. De film ademt inderdaad de sfeer van vroeger en laat op een niet overdreven manier de vriendschap zien tussen 4 jongens. De film neemt ons mee naar mooie locaties en wordt begeleid door een passende soundtrack. Er is genoeg humor aanwezig en de film voelt nergens traag aan.

Het acteerwerk vind ik voor de leeftijd van de acteurs prima en ze zetten hun personages goed weg. De film voelt realistisch aan omdat de jongens simpelweg geen idee hebben van wat ze gaan doen. Het zijn allemaal kinderen die thuis wat problemen hebben, waarvan de buurt gewend is dat ze kwajongensstreken uithalen. Stereotype? Ja. Realistisch? Zeker.

Eigenlijk valt er eigenlijk vrij weinig over deze film te vertellen. Er gebeurt dan wel niets bijzonders maar het is de hele sfeer die 90 minuten lang op het scherm plaats vindt. Het verhaal is maar een leuk zij-verhaaltje, het gaat overduidelijk over de relatie tussen de 4 jongens.

Kortweg is deze film een aanrader voor een regenachtige zondagmiddag waar je in minder dan anderhalf uur door heen bent. De film weet goed wat de film wil zijn al is er 1 scene (de eetwedstrijd) waar de film in mijn ogen de plank compleet misslaat. Maar goed. Muggenzifterij op een heerlijke coming-of-age roadmovie. Aanradertje!

Trailer:

The Nice Guys (2016)
geregisseerd door Shane Black
met Russell Crowe, Ryan Gosling en Matt Bomer

6 / 10, gezien op 1 juni
(ja, juni is geen mei)

Los Angeles, de jaren 70. Holland March is een eigenzinnige en vertroebelde privédetective die een onverwachte samenwerking met het ingehuurde werkpaard Jackson Healy aangaat. Samen trachten ze de verdwijning van een meisje op te lossen die al snel in verband wordt gebracht met de dood van een pornoster. Naarmate ze dichter bij de waarheid komen, merken ze dat er een grote samenzwering gaande is.

Korte recensie:
Ok. Had ik de bovenstaande synopsis maar gelezen alvorens deze film in de bioscoop te gaan kijken, dan had ik kunnen weten dat deze film flauw en plat vermaak ging bevatten. Maar goed, ik sla een bezoekje aan de bioscoop nooit af, hoe slecht de film ook moge zijn (op de ‘Minions’ na dan).

Goed. De film staat met een 7.6 genoteerd op Rotten Tomatoes onder de critics en met een 7.8 bij het publiek. Hoe die mensen aan dat punt komen heb ik geen benul van. Het verhaal is simpel en weinig origineel. Twee mannen zoeken simpelweg naar een vermist meisje waarbij ze door vreemde wendingen uitkomen bij een pornoster, die overigens in de 1e minuut van de film al een onlogische scene beleeft, maar goed.

Het plot in deze film is maar matig en de ruim 2 uur durende film bevat eigenlijk maar vrij weinig cruciale scenes die daadwerkelijk iets toevoegen aan het verhaal. Alle eindjes worden eigenlijk pas in de laatste 30 minuten van de film aan elkaar geknoopt en de overige speelduur wordt besteed aan feestjes en drank. Toegegeven, de film wordt nergens langdradig en het geheel kijkt ook wel lekker weg. Er zit swingende muziek in deze film die op de goede momenten wordt ingezet.

Veel grappen in deze film komen binnen maar er zijn ook enkele scenes die compleet overbodig zijn (zonder te spoilen, de man die na zijn begrafenis als vermist is opgegeven). De film voelt ietwat voorspelbaar aan mede door de dochter van een hoofdpersonage. De karakters worden altijd op de cruciale momenten bijgestaan door de dochter.

Het personage van Gosling is op de manier geschreven zoals we al in 10.000 andere films voorbij hebben zien komen. Voorspelbaar, typerend en na zoveel malen gewoon niet meer grappig. Wat ik wel zeker kan waarderen is de aankleding van de film. De jaren 70 komt goed tot zijn recht in deze film evenals de chemie tussen de twee hoofdrolspelers.

Overall. Een prima film om te kijken met vrienden onder het genot van wat drank en wat versnaperingen ergens diep in de nacht. Je krijgt wat je verwacht en dat is niet per se erg.

Voorspelbaar? Ja
Hebben we dit al eerder gezien? Al 10.000x
Kijkt de film zich wel lekker weg? Jazeker. Verstand op nul en gaan!

Trailer:

Verder heb ik deze maand ‘Malcolm in the Middle‘ afgerond wat een heerlijke comedy is met Heisenberg, en heb ik de laatste 3 seizoenen van ‘Flikken Maastricht‘ gezien. Hoewel de eerste seizoenen van Flikken niet bijzonder waren, hebben ze duidelijk meer werk gestoken in de seizoenen die volgen na seizoen 6. Er komt een doorlopende verhaallijn en personages komen en gaan. Misschien wel de beste serie van de Nederlandse televisie!