Oscars 2016 – Mijn voorspellingen
24 februari 2016
0

Ah, het award-seizoen is weer los. Met opwarmertjes als de Golden Globes, het Sundance festival en de BAFTA awards kunnen we weer vooruit gaan kijken naar het grootste en meest prestigieuze filmfestival ter wereld. The Academy Awards, beter bekend als de Oscars. Het festival wordt uitgezonden in + 200 landen en ruim 6000 vaklieden bevinden zich in de jury van deze awards. Acteurs, regisseurs, scenario-schrijvers etc.

Win je een Oscar, dan kan je best stellen dat je het gemaakt hebt (voor die film / dat jaar althans) !
Tijd om de voorspellingen los te laten op de films en de cast. Wie gaan er dit jaar naar huis met dat felbegeerde beeldje? Zal Leonardo NoOscario dit jaar eindelijk eens dat prachtige beeldje winnen?

Ieder jaar voorspel ik weer lekker mee. In 2013 ging ik de mist in met 1 fout. In 2014 maakte ik het nog bonter en maakte ik maar liefst 2 fouten. Fair, ‘Birdman‘ (lees ook mijn recensie) was een stuk interessanter dan ‘Boyhood‘, maar gevoelsmatig had ik het idee dat the Academy voor ‘Boyhood‘ zou gaan wegens het ontwikkeltraject van 12 jaar. Verder zat ik er dat jaar langs met de categorie ‘beste filmmuziek’, deze ging uiteindelijk naar ‘The Grand Budapest Hotel‘, overigens ook een erg interessante film.

(Bekijk hier mijn voorspellingen van afgelopen jaar)
Laten we gaan beginnen …

Beste film:
Genomineerden: The Big Short, Bridge of Spies, Brooklyn, Mad Max: Fury Road, The Martian, The Revenant, Room, Spotlight

Voorspelde winnaar: The Revenant
Potentiële winnaar: The Big Short

1823. Tijdens een expeditie diep in de ruige Amerikaanse wildernis wordt de legendarische avonturier Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) aangevallen door een beer en voor dood achtergelaten door zijn gezelschap. Tijdens zijn overlevingstocht ondergaat Glass ondenkbare tegenslagen. Gedreven door zijn wil om te leven en zijn liefde voor zijn familie, moet Glass zich een weg banen door een strenge winter tijdens zijn meedogenloze overlevingstocht om uiteindelijk verlossing te vinden.

Waarom?
Ok. Eerlijk is eerlijk. Ik had niet verwacht dat deze film de front runner zou worden van deze Academy Awards. Het is dat deze film als beste / favoriet uit de bus kwam bij de BAFTA’s eerder deze maand. De BAFTA’s werden uitgereikt op 14 februari . Persoonlijk had ik zelf verwacht dat ‘Spotlight‘ aan de haal zou gaan met deze prijs. The Academy is vaak niet vies van Indië films en de film kaart maatschappelijke problemen aan, ook een puntje wat het goed doet bij de Oscars. Maar bovenal moet ik toegeven dat ik ‘The Revenant‘ niet bijzonder sterk vond of ergens vond uitblinken op cinematography na. Sure, het acteerwerk was krachtig, de setting was super en het complete plaatje was prima, maar om nu te zeggen dat deze film mij bij gaat blijven.. nee. Er zat relatief weinig dialoog in de film en de film nam ook regelmatig flinke stappen terug met het tempo. Saai werd het niet, maar het neigde er op verschillende momenten zeker naar. De productie-value maakt veel goed, maar ik zie liever dat een andere film met deze titel aan de haal gaat, Room bij voorkeur. Maar goed, we zullen er vanzelf achter komen.1

Trailer:

Beste regisseur:
Genomineerden:
Tom McCarthy (Spotlight), Adam McKay (The Big Short), George Miller (Mad Max: Fury Road), Alejandro Gonzalez Inarritu (The Revenant), Lenny Abrahamson (Room)

Voorspelde winnaar:
Alejandro Gonzalez Inarritu (The Revenant)
Potentiële winnaar:
George Miller (Mad Max: Fury Road)

Waarom?
Vraag 1: Heeft u ‘The Revenant‘ gezien? / Vraag 2: Heeft u ‘Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)‘ gezien? / Vraag 3: Zijn er nog meer vragen nodig om tot een antwoord op deze vraag te komen? Nee! Maar serieus. De films van Alejandro Gonzalez Inarritu zien er altijd visueel prachtig uit. Over ieder shot is nagedacht en hij maakt vaak gebruik van lange shots. De manier waarop deze man heeft nagedacht over The Revenant is bijzonder. De film is vrijwel volledig geschoten in daglicht wat de film ten goede komt, een moeilijke klus met maar ongeveer 2 uur opnamemogelijkheden per dag. De zwarte humor die in zijn film zit. De manier waarop er een soundtrack subtiel op de achtergrond door blijft spelen. Het zijn allemaal kleine details waarop Alejandro Gonzalez Inarritu de aandacht vestigt, maar deze kleine details maken wel het totaal plaatje compleet. Niet zo sterk als Birdman, al zullen de meningen verschillen, maar minstens net zo’n fijne zit.

Trailer:

Beste acteur:
Genomineerden: Leonardo DiCaprio (The Revenant), Michael Fassbender (Steve Jobs), Matt Damon (The Martian), Bryan Cranston (Trumbo), Eddie Redmayne (The Danish Girl)

Voorspelde winnaar: Leonardo DiCaprio
Potentiële winnaar: Michael Fassbender (Steve Jobs)

Waarom?
Het is een running-joke geworden, heel 9-GAG staat vol met grappen erover en ook in diverse sketches wordt vaak de draak gestoken met het feit dat Leonardo DiNoOscario nog nooit een Oscar heeft gewonnen. Hij is meermaals genomineerd maar het heeft nog nooit zo ver mogen komen. Hij had hem gerust mogen winnen 2 jaar geleden voor ‘The Wolf of Wall Street‘ i.i.g. Dit jaar zijn de kansen bijzonder groot dat hij de prijs in ontvangst gaat nemen. De concurrentie is summier op misschien Michael Fassbender na. De man heeft in deze film dagen lang moeten ploeteren door de modder en het koude water om deze prachtige film op het scherm te krijgen. Het was afzien voor de cast en zo ook voor DiCaprio. De acteerprestaties in The Revenant waren goed, maar ik moet wel toegeven dat DiCaprio maar een kleine hoeveelheid aan dialoog toegespeeld kreeg in deze film. Maar goed, we weten dat de beste man kan acteren en niets staat hem meer in de weg om dit jaar die Oscar te pakken!

Trailer:

Beste actrice:
Genomineerden:
Brie Larson (Room), Saorise Ronan (Brooklyn), Cate Blanchett (Carol), Charlotte Rampling (45 Years), Jennifer Lawrence (Joy)

Voorspelde winnaar: Brie Larson (Room)
Potentiële winnaar: Saoirse Ronan (Brooklyn)

Voor Jack is de kamer zijn wereld: de plek waar hij geboren is, waar hij en zijn moeder eten en slapen, spelen en leren. Maar terwijl dit voor Jack als thuis voelt, ervaart zijn moeder het als een gevangenis. Dankzij de intense liefde voor haar zoon heeft ze het voor elkaar gekregen om hem te laten opgroeien in een kleine kamer van 10 bij 10. Maar doordat Jack steeds nieuwsgieriger begint te worden, weet ze dat de kamer niet voor onbepaalde tijd als thuis gebruikt kan worden.

Waarom?
Hier hoef ik eigenlijk geen woorden aan vuil te maken. Er is geen enkele twijfel in deze categorie voor mij. Brie Larson steelt de show in iedere film waar ze een rol in heeft, zo ook weer in Room. Haar naam is al regelmatig gevallen op deze site en eerder voorspelde ik al een Oscar nominatie voor haar rol in deze film. Ze is een relatief nieuwe actrice en ze verdient het volledig om een enorm prestigieuze prijs als de Oscars in ontvangst te mogen nemen. Mocht je nog niet bekend zijn met haar werk, check dan om te beginnen Short Term 12 waarin ze ook de hoofdrol vertolkt. Deze tweet plaatste ik alvorens de release van Room. Samen met Jennifer Lawrence mijn favoriete actrices van het moment, echter zien we bij Jennifer Lawrence dat de rol bij haar moet aansluiten, zo was ze in ‘Winters Bone‘ en ‘Silver Linings Playbook‘ vele malen sterker als in bijv. ‘The Hunger Games‘, vooralsnog heb ik Brie Larson nog in geen enkele rol gezien die niet voor haar weggelegd is.

Trailer:

Beste mannelijke bijrol:
Genomineerden:
Sylvester Stallone (Creed), Mark Rylance (Bridge of Spies), Mark Ruffalo (Spotlight), Christian Bale (The Big Short), Tom Hardy (The Revenant)

Voorspelde winnaar: Sylvester Stallone (Creed)
Potentiële winnaar: Mark Rylance (Bridge of Spies)

Adonis Creed heeft zijn beroemde vader, de wereldkampioen zwaargewicht Apollo Creed, nooit gekend doordat hij stierf voor zijn geboorte. Toch valt niet te ontkennen dat boksen in zijn bloed zit. Adonis besluit naar Philadelphia te reizen naar de plek waar de legendarische wedstrijd tussen Apollo Creed en Rocky Balboa plaatsvond. Eenmaal in de stad zoekt hij Rocky op en vraagt hem om hem te trainen. Ondanks dat Rocky uit de bokswereld is gestapt ziet hij potentieel in Adonis.

Trailer:

Beste vrouwelijke bijrol:
Genomineerden:
Alicia Vikander (The Danish Girl), Kate Winslet (Steve Jobs), Rooney Mara (Carol), Jennifer Jason Leight (The Hateful Eight), Rachel McAdamds (Spotlight)

Voorspelde winnaar: Alicia Vikander (The Danish Girl)
Potentiële winnaar: Kate Winslet (Steve Jobs)

De jaren 20. De Deense kunstenaar Einar Wegener (Eddie Redmayne) wordt door zijn vrouw Gerda benaderd om in vrouwenkleren te poseren wanneer een van haar modellen niet aanwezig is. Einar besluit later om als Lili Elbe door het leven te gaan en ondergaat daarbij een geslachtsverandering.

Trailer:

Beste animatiefilm:
Genomineerden:
Inside Out, Anomalisa, Shaun the Sheep Movie, When Marnie Was There, Boy and the World

Voorspelde winnaar: Inside Out
Potentiële winnaar: Anomalisa

Opgroeien gaat niet zonder vallen en opstaan, en dat geldt ook voor Riley. Wanneer haar vader een nieuwe baan krijgt in San Francisco, moet ze haar leventje in het Midden-Westen van Amerika achter zich laten. Riley laat zich, net als iedereen, leiden door haar emoties: Plezier, Angst, Woede, Afkeer en Verdriet. De emoties wonen in het Hoofdkwartier, de commandoruimte in Riley’s hoofd, waar ze haar van advies voorzien bij de dagelijkse dingen. Riley en haar emoties hebben moeite om zich aan te passen aan het nieuwe leven in San Francisco, wat leidt tot opschudding in het Hoofdkwartier. Hoewel Plezier, Riley’s belangrijkste emotie, haar best doet om alles positief te houden, ruziën de emoties over hoe ze het beste kunnen omgaan met een nieuwe stad, een nieuw huis en een nieuwe school.

Trailer:

Beste camerawerk:
Genomineerden:
The Revenant, Mad Max: Fury Road, Sicario, Carol, The Hateful Eight

Voorspelde winnaar: The Revenant
Potentiële winnaar: Mad Max: Fury Road

Tijdens een expeditie diep in de ruige Amerikaanse wildernis wordt de legendarische avonturier Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) aangevallen door een beer en voor dood achtergelaten door zijn gezelschap. Tijdens zijn overlevingstocht ondergaat Glass ondenkbare tegenslagen. Gedreven door zijn wil om te leven en zijn liefde voor zijn familie, moet Glass zich een weg banen door een strenge winter tijdens zijn meedogenloze overlevingstocht om uiteindelijk verlossing te vinden.

Trailer:

Beste montage:
Genomineerden:
Mad Max: Fury Road, The Big Short, The Revenant, Spotlight, Star Wars: The Force Awakens

Voorspelde winnaar: Mad Max: Fury Road
Potentiële winnaar: The Big Short

De film speelt zich af in een grimmig woestijnlandschap waar de mensheid is gebroken en waar bijna iedereen gek is en vecht voor de noodzakelijkheden van het leven. In deze wereld van vuur en bloed zijn twee rebellen op de vlucht die misschien wel de orde zouden kunnen herstellen. Max (Tom Hardy), een man van actie en weinig woorden, tracht gemoedsrust te vinden na het verlies van zijn vrouw en kind in de nasleep van de chaos. Furiosa (Charlize Theron), een vrouw van actie die haar pad naar overleving kan bereiken als ze door de woestijn geraakt terug naar het vaderland uit haar kindertijd.

Trailer:

Beste niet-Engelstalige film:
Genomineerden:
Son of Saul, Mustang, A War, Embrace of the Serpent, Theeb

Voorspelde winnaar: Son of Saul
Potentiële winnaar: Mustang

Twee dagen in het leven van Saul Auslander, een Hongaarse gevangene die als lid van het Sonderkommando in één van de crematoria van Auschwitz werkt. Hij probeert het onmogelijke te doen: het lichaam van de jongen die hij als zoon heeft aangenomen redden en een rabbijn vinden om het te begraven. Terwijl het Sonderkommando op elk ogenblik geliquideerd kan worden, wendt Saul zich af van de levenden en hun plannen tot opstand om de overblijfselen te redden van een zoon waar hij nooit naar heeft omgekeken toen hij nog leefde.

Trailer:

Beste documentaire:
Genomineerden:
Amy, The Look of Silence, Cartel Land, What Happened Miss Simone, Winter on Fire

Voorspelde winnaar: Amy
Potentiële winnaar: The Look of Silence

Het verhaal van zesvoudig Grammy-winnares Amy Winehouse, in haar eigen woorden. Aan de hand van nooit eerder vertoonde archiefbeelden en nooit eerder gehoorde nummers wordt een beeld geschetst van de wereld waarin we leven op een manier die maar weinig anderen kunnen. Amy Winehouse zong vanuit haar hart en door haar muzikale talenten probeerde ze haar eigen problemen te analyseren. De combinatie van rauwe eerlijkheid en groot talent resulteerde in een aantal van de meest originele en geliefde nummers van onze moderne tijd. Haar enorme succes had echter ook een keerzijde: een meedogenloze en overweldigende media-aandacht in combinatie met haar stormachtige relaties en wisselvallige levensstijl zorgden voor een tragische afloop van haar leven.

Trailer:

Beste visuele effecten:
Genomineerden:
Mad Max: Fury Road, Star Wars: The Force Awakens, The Revenant, Ex Machina, The Martian

Voorspelde winnaar: Star Wars: The Force Awakens
Potentiële winnaar: Mad Max: Fury Road

Dertig jaar na de overwinning op het Galactische Keizerrijk is er een nieuwe bedreiging: de kwaadaardige Kylo Ren en de First Order. Stormtrooper Finn loopt over naar het verzet, crasht op woestijnplaneet Jakku en ontmoet hier Rey. Zij heeft een droid die belangrijke geheime informatie bevat over de locatie van de laatst overgebleven Jedi Knight, Luke Skywalker. Het duo werkt samen met Han Solo om te zorgen dat het verzet deze informatie in handen krijgt.

Trailer:

Beste productie design:
Genomineerden:
Hamish Purdy en Jack Fisk (The Revenant), Eve Stewart en Michael Standish (The Danish Girl), Celia Bobak (The Martian), Rene DeAngelo & Adam Stockhausen en Bernhard Hendrich (Bridge of Spies), Lisa Thompson en Colin Gibson (Mad Max: Fury Road)

Voorspelde winnaar: Lisa Thompson en Colin Gibson (Mad Max: Fury Road)
Potentiële winnaar: Hamish Purdy en Jack Fisk (The Revenant)

Trailer:

Beste kostuumontwerp:
Genomineerden:
Paco Delgado (The Danish Girl), Jacqueline West (The Revenant), Sandy Powell (Carol), Sandy Powell (Cinderella), Jenny Beavan (Mad Max: Fury Road)

Voorspelde winnaar: Jenny Beavan (Mad Max: Fury Road)
Potentiële winnaar: Sandy Powell (Cinderella)

Trailer:

Beste originele muziek:
Genomineerden:
Carol (Carter Burwell), Sicario (Jóhann Jóhannsson), The Hateful Eight (Ennio Morricone), Bridge of Spies (Thomas Newman), Star Wars: Episode VII—The Force Awakens (John Williams)

Voorspelde winnaar: The Hateful Eight (Ennio Morricone)
Potentiële winnaar: Star Wars: Episode VII – The Force Awakens (John Williams)

Wyoming, enkele jaren na de Amerikaanse Burgeroorlog. Premiejager John Ruth is met een voortvluchtige, Daisy Domergue genaamd, op weg naar een dorpje dat luistert naar de naam Red Rock om haar voor het gerecht te slepen. Onderweg komen ze twee mannen tegen, ex-majoor en berucht premiejager Marquis Warren en Chris Mannix, een zuiderling die beweert de nieuwe sheriff van het dorp te zijn. Vanwege een hevige sneeuwstorm worden ze gedwongen te schuilen in ‘Minnie’s Haberdashery’, een tussenstop die zich bevindt op een bergpas. Daar worden ze echter niet ontvangen door de uitbaters van de bar, maar door vier onbekende mannen: Bob, een man die voor Minnie op de zaak let, Oswaldo Mobray, de beul van Red Rock, Joe Gage, een cowboy en Sanford Smithers, een zuiderse generaal. Wanneer de sneeuwstorm zich uitbreidt over de bergpas wordt het de acht reizigers duidelijk dat ze Red Rock mogelijk niet eens zullen halen.

Soundtrack:

Beste originele nummer:
Genomineerden:
Earned It van Fifty Shades of Grey, Manta Ray van Racing Extinction, Simple Song #3 van Youth, Til It Happens To You van The Hunting Ground, Writings on the Wall van Spectre

Voorspelde winnaar: Til It Happens To You (The Hunting Ground)
Potentiële winnaar: Writings on the Wall (Spectre)

Op menig collegeterrein in de Verenigde Staten hebben zich zedenmisdrijven afgespeeld. Zo vinden er door de jaren heen verkrachtingen plaats. Deze documentaire belicht een aantal van deze zaken en de doofpotten die de scholen vaak hanteren. De filmmakers volgen verschillende slachtoffers die ondanks alle tegenslagen proberen verder te studeren en tevens trachten het recht te doen laten zegevieren.

Nummer:

Beste make-up en haarstijl:
Genomineerden:
The 100-Year-Old Man Who Climbed Out the Window and Disappeared, Mad Max: Fury Road, The Revenant

Voorspelde winnaar: Mad Max: Fury Road
Potentiële winnaar: The Revenant

Trailer:

Beste geluid:
Genomineerden:
Star Wars: The Force Awakens, Mad Max: Fury Road, The Martian, The Revenant, Bridge of Spies

Voorspelde winnaar: Mad Max: Fury Road
Potentiële winnaar: The Revenant

Trailer:

Beste geluidseffecten:
Genomineerden:
Sicario, Mad Max: Fury Road, The Martian, The Revenant, Star Wars: The Force Awakens

Voorspelde winnaar: Mad Max: Fury Road
Potentiële winnaar: The Revenant

Trailer:

Beste originele scenario:
Genomineerden:
Matt Charman, Joel & Ethan Coen (Bridge of Spies), Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley (Inside Out), Tom McCarthy en Josh Singer (Spotlight), Alex Garland (Ex Machina), Jonathan Herman en Andrea Berloff (Straight Outta Compton)

Voorspelde winnaar: Tom McCarthy en Josh Singer (Spotlight)
Potentiële winnaar: Josh Cooley (Inside Out)

Het waargebeurde verhaal van het “spotlight” team van de krant The Boston Globe. De oudste continu werkende onderzoekseenheid van een krant in de Verenigde Staten onthulde een grootschalig schandaal van kindermisbruik in de Katholieke Kerk. Voor hun berichtgeving omtrent deze zaak ontving The Boston Globe in 2003 de Pulitzer prijs.

Trailer:

Beste bewerkte scenario:
Genomineerden:
Emma Donoghue (Room), Drew Goddard (The Martian), Nick Hornby (Brooklyn), Adam McKay en Charles Randolph (The Big Short), Phyllis Nagy (Carol)

Voorspelde winnaar: Adam McKay en Charles Randolph (The Big Short)
Potentiële winnaar:
Emma Donoghue (Room)

The Big Short gaat over de financiële crisis van 2007 tot en met 2012, met de problemen op de huizenmarkt en de kredietcrisis als aanloop hiervan. In de film wordt de financiële crisis belicht vanuit het perspectief van vier buitenstaanders, die zien wat de banken, de media en de overheid niet zien; de naderende instorting van de wereldeconomie. De vier mannen krijgen het idee om van de naderende crisis te profiteren; ze gaan tegen de stroom in en speculeren op basis van hun inzichten.

Trailer:

Beste korte animatiefilm:
Genomineerden:
Sanjays Super Team, Bear Story, World of Tomorrow, Prologue, We Can’t Live Without Cosmos

Voorspelde winnaar: Sanjays Super Team
Potentiële winnaar:
World of Tommorow

Bored with his father’s meditation, a young Indian boy daydreams of Hindu gods as superheroes.

Trailer:

Beste korte documentaire:
Genomineerden:
Body Team 12, Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah, A Girl in the River: The Price of Forgiveness, Chau Beyond the Lines, Last Day of Freedom

Voorspelde winnaar: Body Team 12
Potentiële winnaar:
Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah

Body Team 12 is tasked with collecting the dead at the height of the Ebola outbreak. These body collectors have arguably the most dangerous and gruesome job in the world. Yet despite the strain they emerge as heroes while the film explores their philosophy and strength.

Trailer:

Beste korte live action film:
Genomineerden: