Het verhaal achter … Roar (1981)
28 april 2016
0

”No animals were harmed in the making of this film. 70 cast and crew members were.”

Men neemt een camera, bedenkt een verhaaltje, leeft tussen honderden leeuwen en besluit hier een film van te maken zonder enige opleiding in het houden van leeuwen, tijgers, poema’s, olifanten en luipaarden. Gevolg? Het scalperen van crewleden, gebroken benen waarbij diverse infecties om de hoek kwamen kijken, het bijna kwijtraken van ogen, potentiële dodelijke ziektes en voornamelijk veel hechtingen.

Dit is het verhaal van de film ‘Roar‘ uit 1981 van regisseur Noel Marshall.

Het begon allemaal in 1969 met een samenwerking tussen Tippi Hedren (The Birds) en de man waarmee ze destijds getrouwd was, Noel Marshall. Het tweetal bezocht in 1969 Afrika waarbij ze een verlaten huis zagen staan. Het huis was compleet overgenomen door een groep leeuwen. Het idee voor een film was geboren.

Marshall schreef een script voor de film en vertolkte zelf de hoofdrol in de film. De regisseur had moeite om de cast voor deze film bij elkaar te krijgen en zo is de keuze gevallen op zijn toenmalige vrouw, haar dochter, en zijn eigen kinderen. Actrice Kyaolo Mativo durfde zich ook tussen de leeuwen te bevinden en ging aan de slag op de filmset van deze film.

Het echtpaar heeft deze film compleet zelf gefinancierd. Een budget van ruim 17 miljoen dollar (5x meer dan naar verwachting) is uitgetrokken voor deze film. Ze verkochten al hun bezittingen voor het maken van deze film. Het heeft in totaal 11 jaar geduurd voordat deze film afgerond was. In die tijd zijn enkele leeuwen omgekomen door een breuk in de dam waarbij ze aan het filmen waren. De film was in 1977 afgerond maar geen enkele distributeur had de intentie zich te branden aan deze film. Toen de film dan eindelijk in 1981 op het witte doek verscheen liepen de meningen van het publiek niet zo ver uit een. De film had weinig verhaal en het leek eerder op een comedy. De film haalde slechts 2 miljoen dollar op, een verlies van ruim 15 miljoen dollar als gevolg.

Het tweetal leefde al enkele jaren tussen de wilde dieren maar hadden verder geen opleiding of kennis in huis om te werken met deze dieren. Wel hadden ze 8 leeuwen in huis rondlopen. Het tweetal ging 1 jaar na het uitbrengen van deze film uit elkaar.

Roar
Het huishouden van Marshall. Het tweetal had 8 leeuwen in huis rondlopen.

Tijdens het filmen van deze film bleek al snel dat de crew niet goed in staat was om te werken met de wilde dieren op de set. Er vielen diverse gewonden (70!). Denk hierbij aan het scalperen van cameraman Jan de Bont, de beenbreuk die Hedren opliep tijdens het filmen (met de gangreen infectie als gevolg) of bijvoorbeeld het incident waarbij de dochter van regisseur Marshall het bijna zonder oog moest stellen toen ze gebeten werd door een leeuw in haar gezicht. Tijdens de scenes is het dan ook duidelijk zichtbaar dat de acteurs niet op hun gemak zijn en proberen de situatie onder controle te houden.

Concluderend is ‘Roar’ dus een bijzonder stukje cinema waarbij bijzonder veel gevergd is van de crew en de cast. Ondanks de inspanningen van de mensen achter deze film is helaas ontzettend veel verlies geleden op deze film. In 2015 heeft distributeur ‘Drafthous Films’ deze film opgepakt, opgepoetst en uitgebracht op Blu-Ray formaat. Geïnteresseerden kunnen de film hier bestellen.