Het jaar in film – Waar kijk ik naar uit in 2016?
24 december 2015
0

Het jaar 2015 is bijna voorbij. Een jaar dat naar mijn idee minder bracht op het gebied van films dan voorgaande jaren. We kregen te maken met veel vervolgen, blockbusters en (pre)sequels. We zagen de nieuwe ‘Star Wars‘ voorbij komen (fair enough, deze was legit om uit te brengen), we kregen het 7e deel van ‘Fast & Furious‘ voorgeschoteld en ook een remake op ‘Jurrasic Park‘ kon natuurlijk niet ontbreken.

Een terugblik op 2015 lees je hier.

Tijd om vooruit te kijken naar wat het nieuwe jaar ons gaat brengen. Grote titels als ‘Batman v Superman: Dawn of Justice‘, ‘Captain America: Civil War‘, ‘Warcraft‘ en ‘Rogue One: A Star Wars Story‘ maken hun opwachting voor hun vertoning op het grote scherm. In dit artikel ga ik de films bespreken waar ik persoonlijk zelf ontzettend naar uit kijk, onderbouwd met redenen waarom natuurlijk. De lijst zal wellicht bij sommige mensen vraagtekens oproepen. Het zijn niet alleen grote blockbusters en bovendien zit er zelfs een film tussen waarbij we inmiddels bij het 11e deel zijn aanbeland!

Laat ik snel beginnen …

The Hateful EightThe Hateful Eight
geregisseerd door Quentin Tarantino
met Kurt Russell, Samuel L. Jackson en Jennifer Jason Leigh

Wyoming, enkele jaren na de Amerikaanse Burgeroorlog. Premiejager John Ruth is met een voortvluchtige, Daisy Domergue genaamd, op weg naar een dorpje dat luistert naar de naam Red Rock om haar voor het gerecht te slepen. Onderweg komen ze twee mannen tegen, ex-majoor en berucht premiejager Marquis Warren en Chris Mannix, een zuiderling die beweert de nieuwe sheriff van het dorp te zijn. Vanwege een hevige sneeuwstorm worden ze gedwongen te schuilen in een bar, genaamd ‘Minnie’s Haberdashery’, die zich bevindt op een bergpas. Daar worden ze echter niet ontvangen door de uitbaters van de bar, maar door vier onbekende mannen: Bob, een man die voor Minnie op de zaak let, Oswaldo Mobray, de beul van Red Rock, Joe Gage, een cowboy en Sanford Smithers, een zuiderse generaal. Wanneer de sneeuwstorm zich uitbreidt over de bergpas wordt het de acht reizigers duidelijk dat ze Red Rock mogelijk niet eens zullen halen.

Waarom kijk ik uit naar deze film?
Echt waar? Is dat een serieuze vraag?! QUENTIN TARANTINO! Nuff said. Maar really. Een van mijn favoriete, zo niet meest geliefde, regisseur van de afgelopen jaren. ‘Pulp Fiction‘ was een meesterwerk en staat dan ook verdiend in vrijwel ieder filmlijstje in de top 5. ‘Reservoir Dogs‘ heeft een stijl en gevoel voor dialoog die door niemand nagedaan kan worden. ‘Kill Bill‘ is natuurlijke pure cult, evenals de Grindhouse ‘Death Proof‘. En natuurlijk niet te vergeten ‘Django Unchained‘, de tofste actiefilm van de afgelopen jaren (‘Fight Club‘ is immers al van de vorige eeuw). De beste man kan geweldige verhalen schrijven en de dialogen spatten in vrijwel iedere scene van het scherm. Hij krijgt het voor elkaar om de perfecte cast voor iedere film te vinden en voor iedere acteur / actrice de beste rol uit zijn/haar loopbaan te regelen. Elke film zit bomvol vermaak en met lekker harde en rauwe actie, maar de hoofdreden waarom ik in het bijzonder van de films van deze regisseur kan genieten is het feit dat Tarantino echt geen blad voor de mond neemt en gewoon doet wat hij wil.

JoyJoy
geregisseerd door David O. Russell
met Jennifer Lawrence, Robert De Niro en Bradley Cooper

Film over het leven van Joy Mangano. Mangano (Jennifer Lawrence) is een bescheiden moeder van drie kinderen die van de een op de andere dag schatrijk wordt met opmerkelijke en eenvoudige uitvindingen zoals de “Miracle Mop” en de “Huggable Hangers”. Met haar optredens in teleshoppingzenders wordt ze een bekende persoonlijkheid en groeit ze uit tot een zeer succesvolle onderneemster in de Verenigde Staten.

Waarom kijk ik uit naar deze film?
Het is niet de eerste keer dat mijn droomvrouw, Jennifer Lawrence, samenwerkt met regisseur David O. Russell, en het is ook niet de eerste keer dat ze samen in een film speelt met acteurs Bradley Cooper en Robert De Niro. Eerder samen we dit team al in de films ‘Silver Linings Playbook‘, wat naar mijn idee nog altijd een van de sterkste films van de afgelopen jaren is en bewijst dat romantische films niet altijd cliché zijn. Bovendien wist deze film op een subtiele manier een dramatische ondertoon te voeren. Ook het volgende project was een enorm succes en gooide net als ‘Silver Linings Playbook’ hoge ogen bij de Oscars. Ik heb het natuurlijk over de film ‘American Hustle‘. Een tot in de top verzorgde jaren ’70 film met een heerlijke soundtrack en een lekker verhaaltje. In beide films was de cast erg sterk en je merkt dat de chemie tussen de cast aanwezig is. Ook geeft David O. Russell altijd alle vrijheid aan zijn cast, dit zal bij ‘Joy‘ niet anders zijn. Ik kan in ieder geval niet wachten om deze samenwerking te bekijken in de bioscoop!

RoomRoom
geregisseerd door Lenny Abrahamson
met Brie Larson, Jacob Tremblay en Joan Allen

Voor Jack is de kamer zijn wereld: de plek waar hij geboren is, waar hij en zijn moeder eten en slapen, spelen en leren. Maar terwijl dit voor Jack als thuis voelt, ervaart zijn moeder het als een gevangenis. Dankzij de intense liefde voor haar zoon heeft ze het voor elkaar gekregen om hem te laten opgroeien in een kleine kamer van 10 bij 10. Maar doordat Jack steeds nieuwsgieriger begint te worden, weet ze dat de kamer niet voor onbepaalde tijd als thuis gebruikt kan worden.

Waarom kijk ik uit naar deze film?

Even serieus.. hebben jullie ‘Short Term 12‘ wel gezien? Nee? Stop dan NU met het lezen van dit artikel en ga die film checken! Waarom? Brie Larson is geweldig in die film. Oke, wellicht is ze niet de meest bekende actrice, maar de rollen die zij vertolkt zijn altijd ijzersterk. (Kijk dan ook zeker even ‘The Spectacular Now‘ als je dan toch films aan het kijken bent.) Maar goed. Brie Larson vertolkt de hoofdrol in deze film en het is de meest bekende film van haar, en ik hoop dan ook dat deze film haar prestaties echt kan benadrukken en aan de man kan brengen door de populariteit van deze film. De film is een veelgenoemde naam voor de Oscars maar ook in andere lijstjes doet de film het bijzonder goed. Ik kan helaas niets vertellen over de voorgaande films van de regisseur, evenals het feit dat ik niet bekend ben met het boek ‘Room’. Ik heb een in ieder geval zin in deze film wegens actrice Brie Larson. Toen de aftiteling van ‘Short Term 12’ over het scherm rolde wist ik het zeker. Brie Larson gaat in de toekomst een Oscar pakken voor de beste actrice, en Room gaat de film worden waarmee ze dit gaat bereiken. Mark my words!

1Halloween Returns
geregisseerd door onbekend
met onbekend

Er is nog geen synopsis bekend.

Waarom kijk ik uit naar deze film?

Zo, hé? Ja. Dat dus. Een film waarvan de regisseur nog niet bekend is, waar het verhaal nog niet bekend is, waar de cast nog niet van bekend is, waar sterker nog niet eens een release datum is vastgesteld. Het enige wat we weten is dat de voorbereidingen voor de film zijn begonnen en dat er as we speak aan een script gewerkt wordt. Dimension Films, de uitgever van deze film, heeft de release in 2016 gepland. Waarom kijk ik in godsnaam uit naar een film waarover nog niets bekend is? Gek is dat, toch? Ik ben enorm fan van de Halloween filmreeks. Deze bestaat op het moment uit 10 delen, waarvan 2 films remakes waren. Het origineel uit 1978 van John Carpenter is nog altijd mijn favoriete film aller tijden en ook de sequel uit 1981 wist een plek in mijn hart te winnen. De 7 daarop volgende films waren leuk om te kijken maar wel een grote anticlimax, met als dieptepunt deeltje 6. Toch, ik ben benieuwd wat het team van ‘Trancas International‘ dit jaar weer van het personage ‘Michael Myers’ wil gaan maken en welke weg ze op willen gaan. Willen ze popcorn vermaak zoals de meest recente delen, of willen ze de simpel geproduceerde, ijzersterke kant op zoals we dat in de jaren 70 / 80 zagen? Ik ben in ieder geval benieuwd!

UPDATE (28-12): Jammer maar helaas. Halloween Returns gaan we niet meer zien in 2016.

2The Revenant
geregisseerd door Alejandro González Iñárritu
met Leonardo DiCaprio, Tom Hardy en Domhnall Gleeson

1823. Pelsjager Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) wordt op een dag ernstig toegetakeld door een grizzlybeer. Daar bovenop wordt hij ook nog eens beroofd door zijn twee lijfwachten, die hem voor dood achterlaten. Als hij bijkomt, besluit Glass wraak te nemen en gaat hij op zoek naar deze twee mannen door honderden mijlen woest landschap.

Waarom kijk ik uit naar deze film?
Eerlijk gezegd. De synopsis van deze film trekt mij niet aan, evenals dat ik de trailer niet bijzonder vind. Waarom kijk ik dan toch uit naar deze film? Allereerst natuurlijk vanwege het feit dat DiCaprio weer een hoofdrol vertolkt. Deze man is in iedere film ijzersterk, bovendien zijn er maar weinig slechte films onder zijn naam. Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen. Ik gok namelijk dat DiCaprio eindelijk eens een Oscar gaat pakken, iets wat natuurlijk al veel te lang geduurd heeft, ik bedoel.. hebben jullie ‘The Wolf of Wall Street‘ niet gezien? Wat een toffe film was dat hey. Maar dit jaar is er ook minder concurrentie in de categorie ‘beste acteur in de hoofdrol’. Een grote kans voor Leonardo dus. Verder ben ik benieuwd naar de cinematography die de regisseur op het beeld gaat toveren. Nadat ik vorig jaar ‘Birdman‘ gezien heb, recensie overigens hier, ben ik fan van de visuele stijl van de regisseur. Verfrissende shots en nieuwe manieren om films te maken. Tof!

3Passengers
geregisseerd door Morten Tyldum
met Jennifer Lawrence, Chris Pratt, Michael Sheen

‘Passengers’ gaat over een een schip waarop mensen eeuwen lang slapen terwijl ze reizen naar een nieuwe planeet. Een storing zorgt ervoor dat een man negentig jaar te vroeg wakker wordt. Hij is klaarwakker en uit angst om voorgoed alleen te blijven, wekt hij een vrouwelijke passagier.

Waarom kijk ik uit naar deze film?
Wederom. Over deze film is vrijwel nog niets bekend op de hoofdrollen en de regisseur na. Ik ga het weer kort houden en ja, zoals jullie al eerder konden lezen, is natuurlijk Jennifer Lawrence dé reden om deze film te kijken. Haar acteerprestaties zijn altijd van de bovenste plank, dus mijn verwachtingen voor deze film zijn ook weer hoog gespannen, zeker omdat dit een blockbuster gaat worden i.p.v. een cultuur film waar ze normaliter in speelt. En verder ben ik benieuwd hoe Chris Pratt zijn rol gaat neerzetten, ik vond het namelijk niet bijzonder sterk in ‘Jurassic World‘ van afgelopen jaar.

4Passengers
geregisseerd door J Blakeson
met Chloë Grace Moretz, Alex Roe en Nick Robinson

Na een vierde golf van buitenaardse aanvallen op de Aarde gaat de 16-jarige Cassie op zoek naar haar broer. De aanvallen hebben stroomuitval, tsunami’s en plagen met zich meegebracht. De bevolking is gedecimeerd en de mensheid is teruggeworpen naar het stenen tijdperk. Tijdens de zoektocht ontmoet ze Evan Walker, een vreemde maar aantrekkelijke jongen die een geheim met zich meedraagt.

Waarom kijk ik uit naar deze film?
Allereerst vanwege de hoofdrol die ingevuld wordt door actrice Chloë Grace Moretz die we vrijwel alleen maar in bijrollen zien. Ze mag zich nu gaan bewijzen in een film waarvan ik denk dat deze aansluit bij de doelgroep van haar fans. Ze was op jonge leeftijd al geweldig in de film ‘Kick-Ass‘. Ik heb de verwachting dat we weer een film aan het rijtje: Hunger Games, Divergent, Twillight en The Maze Runner kunnen toevoegen. Deze film heeft alles in zich om een basis te leggen voor vervolgen en de film lijkt zich te richten op een jeugdige doelgroep. Ik ben benieuwd!

Hey! Je hebt een easteregg gevonden. Margot Robbie <3 Suicide Squad
geregisseerd door David Ayer
met Margot Robbie, Will Smith en Jared Leto

De geheime overheidsorganisatie A.R.G.U.S, onder leiding van Amanda Waller, doet een beroep op een strijdmacht bestaande uit een aantal supercriminelen. Ze staan bekend als Task Force X of ook wel de Suicide Squad. Ze krijgen gevaarlijke opdrachten toegewezen in ruil voor een kortere gevangenisstraf.

Waarom kijk ik uit naar deze film?
Zoek de grootste en bekendste acteurs en actrices bij elkaar. Zorg ervoor dat het productiebedrijf achter je film je een flinke smak geld geeft en ta-da! Daar is Suicide Squad. Een top cast van grote sterren die vrijwel iedereen kent. Ook een van de grootste actrices van de afgelopen 2 jaar heeft een rol in deze film bemachtigd, ik heb het natuurlijk over Margot Robbie (The Wolf of Wall Street <3). Nu weet ik dat alle acteerprestaties van de gehele cast prima zullen zijn. De vraag is echter, hoe gaat Jared Leto de rol van the Joker vertolken? Menig mens heeft ‘Heath Ledger‘ heilig verklaard om de rol die hij weg zette in ‘The Dark Knight‘. Hoe ga je daar over heen komen? Ik ben benieuwd. (Psst.. ik moet ‘The Dark Knight’ nog altijd kijken.)

6Suicide Squad
geregisseerd door David Yates
met Eddie Redmayne, Katherine Waterston en Colin Farrell

Het verhaal volgt een zogeheten magie-zoöloog, Newt Scamander (Eddie Redmayne) genaamd. Op zijn vele reizen komt hij verschillende magische wezens tegen die hij allemaal weet op te schrijven. Zijn notities resulteren uiteindelijk in het tekstboek ‘Fantastic Beasts and Where to Find Them’, dat uiteindelijk gebruikt wordt op de toverschool Zweinstein.

Waarom kijk ik uit naar deze film?
Laat me even vooropstellen. Ik heb helemaal niets met sci-fy films. Vliegende marsmannetjes en pief-paf-poef met zwaardjes. Nee. Maar toch was ‘Harry Potter‘ op een of andere manier onderdeel van mijn jeugd. Ik ben dan ook benieuwd wat de oud-regisseur van Harry Potter ons gaat brengen met een film die gebaseerd is op een boek van J.K. Rowling, jawel. De schrijfster van Harry Potter. Zet daarbij de hoofdrolspeler van ‘The Theory of Everything‘ in de film en klaar is ‘ie. Benieuwd of de magie opnieuw terug komt.